Filipijnen - International Health Studies

Week 8

Lieve allemaal,

Deze week is alweer mijn een na laatste week in het ziekenhuis. De tijd vliegt super snel voorbij. Deze week moest ik weer even inkomen aangezien die paar dagen in cebu en bohol de vakantiestemming deden aanwaaien. Hier moest ik niet te veel aan wennen aangezien ik nog 2 weken stage op de kalender had staan.
Deze week waren weer veel interessante casussen op de spoed eisende hulp. Zo heb ik bijvoorbeeld een geïnfecteerde vinger gezien die 4 x zo dik was als zijn andere vingers. Ook heb ik een newborn screening uitgevoerd bik een baby. Dit is de hielprik. Ik vang wat druppels bloed op, op een papiertje zodat het labaratorium het bloed kan checken.
Verder heb ik zelf 2 wonden gehecht. Nadat ik t vaak geoefend had op de varkens huid en t vaak had gezien durfde ik t toch aan te gaan bij deze patiënten. Ik vond het super spannend maar wel echt leuk! Ik heb een wond gehecht op de borst en op iemand voorhoofd.
Ik heb nu met heel veel verschillende doelgroepen gewerkt op stage. Maar vind het werken met baby's het aller leukste. Ik zou mij hierin graag willen specialiseren later.

Op de basisschool heb ik aan 3 klassen lesgegeven. Groep 2,3 en groep 5. Ik heb ze ern les gegeven over persoonlijke hygiëne. Zo heb ik bijvoorbeeld de kinderen geleerd hoe ze hun tanden moeten poetsen en hun handen moeten wassen. Zo heb ik in elke klas 1 leerling naar voren laten komen om te laten zien hoe diegene zijn/haar tanden poetst. De kinderen vonden dit erg grappig. Wat mij opviel is dat alle kinderen van alle klassen het op dezelfde manier deden. Van links naar rechts en weer terug. Vervolgens heb ik advies gegeven hoe ze nog schonere tanden krijgen door de goede poetstechniek te gebruiken. Ik vond dit wrg belangrijk om te leren aan gezien bijna alle kinderen op de school al rottende tanden hebben. Samen met een paar andere vrijwilligers een handenwas dansjes bedacht en heb ik geleerd aan de kinderen. Hiervoor heb ik het handenwas liedje gebruikt. Ik zag dat de kinderen genoten en het super leuk vonden want ze hadden allemaal een stralende lach op hun gezicht en deden super enthousiast mee. Na de les bleven ze zelfs het liedje zingen. Dat maakt me echt blij om dat te zien.

Sinterklaas slaan we natuurlijk niet over dit jaar en werd dus ook volop gevierd in de Filipijnen!? Naar stage heb ik een grote speculaaspop van de Hema meegenomen. Mijn collega's waren super verrast en hadden nog nooit zo'n grote koek gezien! Ik heb het uitgedeelt en ze vonden het allemaal super lekker! Het was binnen een paar minuten op. Op het kamp heb ik aan de vrijwilligers en coördinatoren strooioed uitgedeeld. Het sinterklaasgedicht die ik van rosalien heb gekregen voor mijn reis maakte het sinterklaasfeest helemaal af.

Op een donderdag middag na stage waren locals karaoke aan het zingen op het basketbalveld. Ze maakten er een groot feest van. Zo kwam ik daar in de buurt 2 vrijwilligers tegen die vroegen of ik samen met hun een liedje wilde zingen bij de karaoke. Dit leek me wel wat dus gingen die kant op. Toen we er aankwamen waren alle locals super vrolijk en blij en waren allemaal aan het dansen (de alcoholpromillage in het bloed zal hier vast wat mee te maken hebben). We werden super verwelkomd en moesten gelijk meedansen en kregen drankjes aangeboden. Ik heb nog nooit zo'n leuke gekke middag meegemaakt. De mensen waren zo vriendelijk en gelukkig.

In het weekend ben ik weer richting puerto princesa gegaan om te relaxen. Zo heb ik daar een strand bezocht samen met andere vrijwilligers en hebben we savonds in mijn favoriete pizza restaurant gegeten. Merk dat ik hier te vaak begin te komen aangezien de werknemers me beginnen te herkennen oeps...

Voor foto's van mijn hele trip kunnen jullie het beste op mijn facebook pagina terecht. Onder album palawan. Hier kan ik meer foto's posten dan direct op deze pagina.

Hoop dat jullie mijn post weer leuk vonden en tot de volgende blog:)

Veel liefs,
Anouk

Ina

Prachtig verhaal weer, een veilige reis weer naar nederland.
Met heel veel mooie ervaringen rijker

Marina

Weer genoten van je verhaal.
Nog even genieten, en dan weer veilig naar huis.
Met een hele hoop ervaring.

Sandra

Vind het geweldig wat je daar doet zuigt de ervaring op doe wat je hart je ingeeft geniet