Filipijnen - International Health Studies

Week 7

Lieve allemaal,
Alweer in week 7 belandt. Afgelopen week was een lange week voor mij geweest aangezien ik het weekend door heb gewerkt. Hierdoor heb ik deze week een paar dagen de tijd om naar cebu en bohol te gaan:D. Het waren drukke dagen op de spoedeisende hulp. Hierdoor heb ik veel kunnen zien, leren en doen. Er waren een aantal interessante casussen. Zo kwam er bijvoorbeeld een vrouw binnen op de spoed. Ze had een ongeluk gehad met een tricycle. Tricycle's zijn motoren met een bak ernaast waar ze mensen in vervoeren. Ze zijn hier overal op Palawan. Ze was onderweg in de tricycle tot opeens de onderkant van de tricycle brak en ze er doorheen viel. Dit leverde haar veel grote wonden op die ik samen met de andere verpleegkundigen verzorgd en gehecht heb. Zo was er bijvoorbeeld ook een jongen binnengekomen op de spoed die een snij ongeluk heeft gehad. Hij had niet alleen de groenten, maar ook zijn eigen vinger mee gesneden. Gelukkig heeft de dokter zijn vinger nog weten te redden maar, dit scheelde niet veel. Op stage maak ik leuke interessante dingen mee maar ook minder leuke dingen. Bijvoorbeeld als een van de patiënten overlijdt. Zo was er tijdens mijn dienst dit weekend een jonge jongen overleden wegens verdrinking.
Ik vond dit erg moeilijk en deed veel met me aangezien de jongen nog jonger was dan ik.

Na de lange week was ik wel toe aan een paar daagjes lang weekend. Zo ben ik dus 2 dagen naar cebu geweest en 2 dagen naar bohol. Ik ben samen met mijn kamergenoot Raika die uit Frankrijk komt op pad hier naartoe gegaan.
Het was een lange reis om er te komen maar wat heb ik genoten.

Voor mijn minor heb ik thuis een home activity moeten doen gericht op 'get out of your comfortzone'. Hier in de Filipijnen wilde ik dit graag voortzetten. Zo heb ik om out of my comfortzone te komen met walsvishaaien gezwommen én heb ik canyoneering gedaan. Het zwemmen met de walvishaaien was heel erg speciaal want ze waren super dichtbij. Op een gegeven moment zwom er eentje zelf 1meter onder me. Dat vond ik toch wel een beetje griezelig en zwom snel weg haha! We hebben met de haaien gezwommen met 2 andere jongens uit ons hostel. Dus hadden een prive bootje om naar de haaien te komen.
Na het zwemmen met de haaien ben ik richting moalboal vertrokken om canyoneering te gaan doen. Dit komt neer op dat ik van een lange waterval naar beneden ben geklommen waarin ook een paar hoge sprongen van een waterval zaten. Voor mijn eerste sprong was ik super bang en durfde ik echt niet maar uiteindelijk toch maar gegaan. Het bleek eigenlijk helemaal niet zo eng en ik was echt super enthousiast! Zo enthousiast dat ik zelfs van een rots van 8 meter ben gesprongen. Wie had dat nou ooit gedacht? Ik niet ieder geval haha!
Na deze activiteiten heb ik toch weer gemerkt dat out of your comfortzone gaan ook zo leuk kan zijn! Dit waren echt ervaringen die ik nooit meer zou vergeten en graag nog een keer zou willen doen. Kan het iedereen aanraden:D

Na deze zenuwslopende avtiviteiten waren we wel toe aan wat rust en hebben we de zonsondergang bekeken op het strand. Het was schitterend want het was echt een orange lucht! De volgende dag heb ik een van de meest beroemde duiken in de Filipijnen gedaan. De sardine run! Tijdens het duiken heb ik tussen scholen van sardientjes gezwommen. Heb nog nooit zoveel vissem bij elkaar gezien! Het waren er wel een paar miljoen! Ze waren letterlijk overal om me heen. Het was helemaal een bijzonder gezicht toen er een andere groep vissen kwam en de sardientjes hierdoor weg gingen zwemmen. Hierna zijn Raika en ik door gegaan naar white beach en hebben hier nog gesnorkeld. Het koraal had alle kleuren en nemo en zijn familie was er ook. Het was bijna een scene uit 'finding dory' want haar heb ik niet gezien :p.

Eenmaal aangekomen in bohol hebben we de 2 jongens van ons hostel in cebu weer ontmoet. Besloten om de volgende dag met zijn allen een prive auto te huren om zo het eiland te verkennen. Zo zijn we als eerste naar de chocolat hills geweest. Deze waren nu groen maar, tijdens het droge seizoen kleuren de hills bruin.
Vervolgens zijn we doorgereden naar de watervallen in bohol. Het was nog niet echt ontdekt door vele toeristen aangezien we een lange tijd de enige waren. Ook heb ik de tarsier aapjes gezien in de tarsier opvang! Dit zijn hele kleine aapjes(grote van een kleine vuis) met hele grote ogen. Zelf vind ik ze echt super schattig en wil ik er wel 1 als huisdier hebben! Op naar de een naar laatste bestemming van die dag was een kort kijkje bij de oudste kerk van Azië. Vervolgens bij onze laatste stop zijn we naar een grote grot gegaan. Dit is een grot met een natuurlijk zwembad waarin je kunt zwemmen. Dit was echt super mooi en bijna magisch.
Op de laatste dag hebben we besloten om een dagje even niks te doen:) zo hebben we op het strand een dag een bedje gehuurd. Ook heb ik goed de locale economie gesteund door een pedicure op het strand te nemen:) De masseuses en pedicures lopen langs het strand om te promoten.

De afgelopen dagen waren super als je het mij vraagt. Voldaan en moe in Tigman aangekomen om maandags weer te beginnen in het ziekenhuis.

Ik hoop dat jullie deze blog weer leuk vonden om te lezen en zie jullie weer bij de volgende:)

Veel liefs,
Anouk

Reacties

Reacties

Marina

Heerlijk te lezen dat na hard werken, geniet van het land.
Alweer 7 weken gaat hard.
Heb weer genoten van je avontuur, geniet nog lekker.

Ingmar

Geniet elke keer weer van je verhalen! Wat een mooie ervaring voor je.

Mardi

Ik blijf het spannend vinden!

Gon Blaauw

Anouk, leuk om je reizen en je stage daar zover weg te volgen. Als ik het zo lees leer je veel en ook gebeurt er inderdaad minder leuke dingen.
Houdt je goed en heel veel succes.
Groetjes Gon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!