Filipijnen - International Health Studies

Week 1 - reis en cultuursweek

Lieve allemaal! Eindelijk kan ik zeggen dat ik aangekomen ben op het prachtige palawan! Op dit moment schrijf ik deze blog vanuit mijn hostel in puerto princesa waar ik dit weekend verblijf. Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden, zo bij deze!

Wauw, wat ben ik blij dat ik eindelijk in de Filipijnen ben! Want wat was dat een lange reis zeg! Ik heb er zo'n 34 uur over gedaan om op het eiland aan te komen. Inclusief overstap, vertraging en tijdsverschil (6 uur). De eerste avond heb ik nog in puerto princesa doorgebracht, aangezien ik de dag erna opgehaald werd door de organisatie.

Het plaatsje waar ik de komende weken verblikf heet Tigman Village, dit is een klein dorpje met 4 mini winkeltjes en een basisschool. De accomodatie waar ik verblijf is op een prive terrein speciaal voor vrijwilligers. Ik ben echt al dol op deze plek alleen moet ik nog even aan de nieuwe leefstijl wennen... elke dag valt namelijk de stroom uit, heb ik een bucket shower en ze gebruiken hier geen mes tijdens het eten.

De eerste week ben ik begonnen met een cultuursweek die ik samen volg met Kelly (België), Tasha (Alaska) en Katherine (USA). Ik kan erg goed met hun en de andere vrijwilligers opschieten dus tot nu toe heb ik al een erg leuke week gehad!

Op de eerste dag van de cultuursweek kreeg ik informatie over de filipijnen. Ik ben te weten gekomen dat zij bijvoorbeeld niet wijzen met hun vinger maar met hun lippen, de inwoners op palawan 'palaw-an' heten en dat ze mensen begroeten door hun wenkbrouwen omhoog te doen. Hierna zijn we met zijn allen door het dorpje gasn lopen en hebben wij een vrouw ontmoet die van palmboom bladeren dakplaten maakt. Dit vond ik echt super interessant om te zien en hebben haar dus ook geholpen met het maken van de platen.

Op de tweede dag van de cultuursweek heb ik Filipijnse taalles en kookles gehad. Dit was super leuk! We hebben soortvan banaan koekjes gemaakt en pansit (woknoedels). De dag erna ben ik naar puerto princesa geweest waar wij de butterfly garden hebben bezocht. Hier was ook een stam vanuit het zuiden waar wij informatie kregen over hun cultuur. Ook hadden ze hun huisdier meegenomen... Een suuuuper grote dikke ratelslang! Ik liet me niet kennen en heb deze om mijn nek gehad. Ook heb ik hier andere dieren vastgehouden als een schorpioen en een gekko. In puerto princesa hebben wij nog geluncht, massage genomen en nog inkopen gedaan in het winkelcentrum.

Op donderdag zijn wij naar Narra geweest. Dit is een dorp op ongeveer een half uur rijden van Tigman. Hier hebben wij de locale markt bezocht. Een keer wat anders dan de zaterdagmarkt in Huizen hoor! Na de markt zijn we naar de esterella falls geweest. Dit waren echt de mooiste watervallen die ik ooit in mijn leven gezien heb. Het water was best koud! Maar heerlijk om even af te koelen! Lucky me... toen we wegliepen van de watervallen ben ik nog mijn familie tegen gekomen! We zagen een groep apen zitten op de rotsen. Soooo cute! Dat had echt mijn dag gemaakt! Ik heb ze namelijk nog nooit in het echt gezien.

Vandaag (vrijdag) zouden wij naar de zandbank gaan. Dit ging vanwege het slechte weer helaas niet door. Inplaats daarvan ben ik alvast naar het ziekenhuis in Narra geweest! Dit was wel shocking... het is een klein primitief ziekenhuis met weinig goede spullen. Ik had mijn introductie gesprek in de emergency room waar mensen binnen gebracht werden. Zo ben ik in de 2 uur dat ik daar zat al een oudere man met ondervoeding tegengekomen, een meisje met dehydratie vanwege een bacterie in haar darmen en een man met een wond op zijn hoofd omdat hij een motor ongeluk heeft gehad. De werknemerd van het ziekenhuis zijn allemaal erg aardig en staan open om mij veel te leren. Ik kan nu al niet meer wachten tot maandag wat ik dan weer allemaal ga beleven.

Maar eerst ga ik dit weekend de honda bay tour doen en een poging doen om naar the underground river te gaan. Dit is een van de 7 natuurwonderen op aarde.

Veel liefs en tot op mijn volgende post??



Reacties

Reacties

Hendrik (taatje)

Mooi verhaal Anouk, leuk om iedereen op de hoogte te houden. Blijf dit regelmatig doen ???

Marina

Mooi verlag van je eerste week, en al een hoop verschil gezien.
Je foto's zijn prachtig.

Inez Remmel

Oh wauw ❤️ Ik herken alles echt precies en kan me zo goed inbeelden waar alles is! Echt zo nice, tof dat je nu ook al de ziekenhuis avonturen gaat beleven!
Zoooo jaloers, damn

Astrid

Leuk Anouk!
Veel plezier!

Ingrid

Leuk verslag Anouk.

Gonnie

Wat een geweldige rijke ervaring Anouk ????

Mariska oranje

Wauw wat een belevingen allemaal. Je doet het geweldig ga zo door ?

Mardi

Goh Anouk, wat een belevenis! Ontzettend stoer van je! Ik blijf je volgen! En pas goed op jezelf ?

Opa

Ik heb genoten van je brief nenne

Jan & Gonny Smit

Wat een leuk verslag Anouk Een mooi stoer verhaal Een echte Haai Tum Tum !! Geniet van dit prachtige Eiland met z,n mooie bevolking ..Wijzen met de lippen lijkt me wel heel lastig hoor !! We blijven je volgen !!!

Anne-Mieke Boelhouwer

Leuk Anouk, wat een belevenissen!
Heel veel succes de komende tijd en geniet van alles wat op je filipijnese pad komt.

wendy honing

echt een prachtig verslag anouk,
heel veel succes de komende tijd.

patricia rave

wat leuk en interessant , de ratelslang om je nek best stoer en de apen in het wild zien lijkt me ook geweldig, ik ga ervoor naar de dierentuin, maar in het wild is toch wat anders dan dat
ik ga je zeker volgen, en heel veel plezier en leerzame tijd wensen, dit zal je niet gauw vergeten lijkt me
heel veel succes !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!